• Linda Fuller

Plantar fasciit eller hälsporre - vad är skillnaden?

Plantar fasciit är en överbelastning av bindvävsplattan, den så kallade plantarfascian, som stabiliserar och håller upp hålfoten. Bristningar som inte får läka gör att en inflammation får fäste runt plantarfascians fäste på hälbenet.

Besvären kan ha många olika orsaker, till exempel uttalad plattfot, övervikt, högt fotvalv, långvarigt stående/gående med dåliga skor, idrottsskador mm. Motionärer som har en överdriven pronation i fotleden utvecklar oftare än andra plantar fasciit. Överbelastningen genererar ofta småskador i plantarfascian som återkommer och förvärras vid belastning. Smärtan är oftast värst på morgonen eller efter en stunds vila. Detta beror på att muskulaturen under foten drar ihop sig vid vila och när foten sedan belastas så tänjs plantarfascian ut igen vilket drar i senfästet och skapar smärta.I ett försök att reparera upprepade småskador i fotvalvets sena börjar kroppen lagra in kalk där senan fäster in på hälbenet. Så småningom kan det utvecklas ett litet kalkhorn på hälen vilket kallas hälsporre.


SYMTOM Smärtan är lokaliserad under foten mot fotvalvets bakkant och infästning mot hälbenet. Här blir man som regel oftast väldigt öm vid belastning och tryck. Smärta och stelhet i foten visar sig ofta de allra första stegen man tar på morgonen eller efter en stunds vila/inaktivitet under dagen. Smärtan och stelheten blir ofta bättre när man rört på sig några minuter för att senare byggas på och bli värre vid längre tids belastning. BEHANDLING/ÅTGÄRDER Behandlingen vid plantar fasciit handlar till stor del om att minska på belastningen utan att för den delen vara helt inaktiv - viss aktivitet av foten krävs för att läkningen ska ske. Se över vad som kan vara den utlösande faktorn och rätta till den genom exempelvis:

• Undvik att gå barfota, nyttja gärna en sandal inomhus.

• Undvik att gå i flip-flops eller tofflor som kräver att du "kniper" fast skon på foten. • Se över belastningen av fötterna. Vid nedsjunkna fotvalv eller pronation kan ett formgjutet inlägg för att stödja valvet rekommenderas. • Uppsök exemepelvis naprapat för manuell terapi i form av tvära friktioner, stötvåg, ultraljud, massage och akupunktur. • Gör cirkulationsövningar, rulla med en hård boll i hålfoten och stretcha för att öka flexibiliteten och blodgenomströmningen i plantarfascian.


Ju tidigare behandling av symtomen desto snabbare blir du kvitt smärtan. Genom att behandla plantar fasciit i tid undviker man utvecklingen av hälsporre. När hälsporren väl finns där hjälper inte konservativa åtgärder utan kirurgi blir nödvändig för att bli kvitt problemet. Våra naprapater på Boost Health Club hjälper dig med såväl behandling som goda råd och övningar.


Välkommen!