• Linda Fuller

Löpintervaller v. 29

Hoppas du njuter av sommarvärmen och lata dagar på semestern! Det bästa med löpningen är att den går att ta med precis var som helst och det är dessutom ett perfekt sätt att utforska nya omgivningar. Visserligen kan just intervaller kräva sin uppmärksamhet och är man så där trött, som man bör bli av dem, så kan det vara svårt att njuta av utsikten eller hålla reda på vart man är. Veckans intervaller är korta så passa på att njuta under uppvärmningen och hitta en perfekt sträcka som är hyfsat plan för intervallerna så slipper du tänka på vart du ska under intervallerna.


Och du, att springa i kuperad terräng på någon härlig skärgårdsö eller så är perfekta naturliga intervaller. Varför inte öka farten i varje uppförsbacke?


Lycka till!




VECKANS PASS


Uppvärmning 1-3 km lugnt tempo (50-60 % av maxpuls)


Intervaller

3 x (4 x 200 meter)


Intensitet: 90-95% av maxpuls. Detta motsvarar mycket eller extremt ansträngande nivå. Anpassa hastigheten efter pulsen och/eller känslan. Vila: Stående vila 30 sek mellan varje intervall och 90 sek mellan varje set


Avslutning

1-3 km nerjogg i lugnt tempo (50-60% av maxpuls