• Linda Fuller

Ländryggsmärta - ett vanligt förekommande besvär

Ländryggsmärta, ryggskott och ischias är vanliga besvär i dagens samhälle. Var tredje svensk drabbas varje år av någon typ av ryggsmärta och så många som 80 % av en normalbefolkning drabbas någon gång i livet av ländryggsmärta.

Smärtan kan komma akut eller smyga sig på under en längre tid.

VARFÖR DRABBAS VI?

Ofta beror ryggvärken på spända och/eller stela muskler, muskelfästen eller leder men kan också uppkomma om en nerv eller disk i ryggen är påverkad. Smärtan i ryggen kan uppstå vid upprepade felaktiga rörelser eller vid en enskild felbelastning av ryggen, till exempel vid tunga lyft med felaktig ergonomi. Värk kan också uppkomma efter en längre tids påfrestning, exempelvis genom felaktig arbetsställning, övervikt, graviditet, stillasittande livsstil, stress och inaktivitet. I semestertider som nu är man ofta på resande fot. Långa, stillasittande resor eller en säng som man inte är van vid kan därför orsaka smärtproblematik.


Ländryggsmärta kan delas in i olika undergrupper och de olika tillstånden skiljer sig åt beträffande orsak, symtom och behandling.


RYGGINSUFFICIENS orsakas ofta av defekter i diskarna mellan kotorna och kan uppkomma vid fel kroppshållning på grund av svaga och otränade muskler, vid tung belastning, inaktivitet eller övervikt.

Symtom: Trötthet, långdragna molande/obehagskänslor eller smärta, stelhet och svaghet i ländrygg.

RYGGSKOTT, eller akut lumbago som det heter, kan inträffa vid en hastig och/eller felaktig rörelse i kombination med en försvagad rygg. Karakteristiskt för denna typ är att den upplevs komma plötsligt, som en blixt från klar himmel. Den akuta smärtan orsakas ofta av en dysfunktion mellan två eller fler ryggradssegment och kramp av muskulaturen runt omkring.

Symtom: Svår värk i ländrygg, ibland med utstrålning i höfter och ljumskar. I akut skede framkallar all form av rörelse smärta och ofta upplever man hugg i vissa lägen. I ett kroniskt skede orsakar ryggbelastande rörelser smärta.


ISCHIAS orsakas främst av ett diskbråck eller diskutbuktning i ryggen som trycker på och komprimerar en nervrot som löper ner i bäckenbotten och ben.

Symtom: Utstrålande smärta, känselbortfall/nedsättning och/eller kraftnedsättning i ena eller båda benen - ofta hela vägen ner till foten. Ofta provoceras smärtan vid sittande.

FALSK ISCHIAS är vanligare förekommande än ischias och beror inte på en skadad disk. Smärtan härleds till andra orsaker och vanliga sådana är felbelastning eller överansträngning av ryggen, spända sätes- och benmuskler, benlängdsskillnad, felaktiga skor, gamla skador i knän eller fötter, nedsjunkna fotvalv eller att du sitter på plånboken i bakfickan.


Symtom: Smärtan är ofta mer diffus och mindre smärtsam än riktig ischias. Smärtan kan vara strålande ner i ena eller båda benen men det är ovanligt att denna sträcker sig nedanför knät. Det föreligger sällan någon känsla av försvagade muskler eller känselbortfall. Smärtorna kan komma periodvis.



HUR KAN JAG FÖRBYGGA PROBLEM MED RYGGEN? • Utöva regelbunden fysisk aktivitet i alla former: kondition, styrka, balans och rörlighet. • Hitta sätt att hantera stress då stress kan leda till ryggproblematik. • Se till att du har en god ergonomisk arbetsställning. • Ta aktiva pauser minst en gång i timmen om du har ett stillasittande jobb. Kanske kan du träna eller ta en promenad på lunchen? • Använd bra skor, framför allt till vardags och när du motionerar eller promenerar längre sträckor. • Använd ryggsäck istället för handväska. Detta är mer skonsamt för ryggen och ger en mer balanserad belastning. • Tänk på hur du lyfter/bär saker. Stå rakt framför föremålet du ska lyfta. Lyft med böjda ben och rak rygg. Vrid ALDRIG kroppen under lyftet. Spänn magen för att avlasta ryggmuskulaturen och bär nära kroppen. • Sitt bra! Undvik en alltför mjuk eller låg tv-soffa/fåtölj. Lägg en kudde i svanken när du sitter länge som vid långresor (bil, flyg, tåg), biobesök, framför tv:n osv. • Undvik rökning! Tobaksrökning försämrar näringsförsörjningen i ryggdiskar och ryggmuskulatur.



VI FINNS HÄR FÖR DIG!

Har du problem med ryggen? Boost Naprapater hjälper dig att få en diagnos, behandla dina besvär och ge tips på vad du kan göra själv för att bli smärtfri och undvika att smärtan återkommer. Tä

nk på att ju snabbare du söker hjälp, desto snabbare blir du kvitt problemen.

Välkommen att boka tid!