• Linda Fuller

Hitta dina inre magmuskler!

Våra inre magmuskler är viktiga för att bland annat skydda ryggen och inneha en bra hållning. Genom att stärka upp magen inifrån skapar vi en gördel, ett starkt skyddande bälte, som håller upp bålen och skyddar vår ryggrad.


Jämför exempelvis ett nyplanterat träd som behöver stag för att inte rasa när det blåser med ett äldre träd som står pall för nästan vad som helst. Man kan med andra ord likna de inre magmusklerna med dessa stag eller det äldre trädets gedigna trädstam.



CORE = KÄRNA

De inre magmusklerna utgör vårt kraftcentrum. Har vi en stark core vi hämta kraft härifrån och applicera bättre styrka i alla våra lemmar.

ÖVNINGAR FÖR ATT HITTA DINA INRE MAGMUSKLER


1. Känn efter med fingrarna. Håll dina händer på höftbenen i midjan med fingrarna längs med höftbenets kant. Fingrarna placeras strax innanför höftbenen på nedre delen av magen. Märk att fingrarna är en bit under naveln. Här kan du lära dig känna när inre magmusklerna aktiveras.


2. Spänn magen som om du skulle få ett slag i magen och måste skydda dig genom att spänna och få ett bra skydd för slaget. Håll på samma gång fingrarna på rätt ställe och känn efter. Om du känner att magen blir hård under fingrarna – grattis – du har hittat kontakten med de inre magmusklerna. Ifall du inte känner något – testa nummer tre.


3. Övning för att hitta de inre magmusklerna. Ligg på rygg med fötterna böjda. Håll fingrarna på rätta stället som i nummer två. Pressa svanken lätt neråt, så att tomrummet mellan underlag och korsryggen försvinner, samtidigt som du tiltar bäckenet aningen uppåt och pressar magen neråt. Navel lyfter du lätt uppåt för att hitta kontakten med musklerna. Försök att spänna djupt inifrån samtidigt som du andas ut under några sekunder. Andas in och slappna av – andas ut och pressa korsryggen neråt och spänn magen.


Denna enkla övning är den första som det är bra att börja ifrån ifall det är svårt att hitta dina inre magmuskler. Det kräver lite träning, så ge inte upp ifall du inte lyckas på första försöket. Innan vi går vidare till svårare övningar är det ett måste att behärska denna övning. Gör övningen ca 10 gånger i sträck i långsamt tempo, fokusera på andningen. Håll paus mellan seten och upprepa i tre set per dag.


Om du klarar av sista övningen utan problem, så blir nästa steg att försöka aktivera de inre magmusklerna i olika ställningar och i olika situationer. Försök att hitta kontakten med musklerna i sittande, stående, och under olika aktiviteter som under diskande, städande, gång, trappgång och så vidare.




UTMANING

V. 42 utmanar vi dig att göra tre olika magövningar om dagen. Vi vill med det också få dig att tänka till kring de inre magmusklerna då det kan påverka andra resultat gällande din träning. Så förutom att göra dessa tre magövningar varje dag vill vi också att du ser över att du kan hitta dina inre magmuskler. Lycka till!